Zelf je kapotte voorruit vervangen of uitbesteden?

kapotte voorruit

Geconfronteerd worden met een kapotte voorruit is zeer vervelend, niet in het minst omdat het meestal de duurste ruit betreft van een auto. De hogere kostprijs die in rekening wordt gebracht voor een voorruit is te danken aan verschillende factoren. Uiteraard is er de niet onaanzienlijke oppervlakte van een voorruit, maar wat bovendien ook te denken van het feit dat ze is gemaakt van gelaagd glas in plaats van gehard glas? Het gelaagde glas zorgt er voor dat de voorruit bij ruitschade niet zomaar uit elkaar zal spatten. Dit neemt niet weg dat het bij ernstige ruitschade wel nog steeds volledig verbrijzeld kan worden. In ieder geval, heb je te maken met een kapotte voorruit en ben je daarvoor op zoek naar een efficiënte en als het even kan ook voordelige oplossing? In dat geval ben je op deze pagina aan het juiste adres!

Een voorruit van gelaagd glas

Zoals in de inleiding van deze pagina reeds aangegeven is een voorruit van een auto altijd gemaakt van gelaagd glas. Het gaat hierbij om glas dat bestaat uit meerdere glaslagen waar tussenin een PVB-folie is aangebracht. Deze onzichtbare folie beschikt aan beide zijden over een klevende functie dat er voor zorgt dat het glas ook bij ruitbreuk goed bij elkaar kan worden gehouden. Vanwege deze reden zullen de glasscherven bij breuk dan ook nooit in het rond vliegen, maar blijft alles netjes bij elkaar. Een kapotte voorruit vervangen heeft de reputatie vrij veel te kosten omdat het bestaat uit gelaagd glas. Dit type glas is bijzonder sterk. Het feit dat het tijdens het productieproces eerst snel wordt opgewarmd om vervolgens langzaam af te koelen draagt hier uiteraard eveneens haar steentje in bij.

Het ontstaan van een kapotte voorruit

Als het gelaagd glas waaruit een voorruit bestaat zo kwalitatief is, hoe komt het dan dat er toch zo vaak sprake is van een beschadigde of een kapotte voorruit? Zeer eenvoudig. We moeten er rekening mee houden dat de voorruit helemaal vooraan in de auto is gelegen. Daar komt bij dat het over een groot oppervlakte beschikt waardoor de kans zeer groot is dat er een projectiel tegenaan vliegt. Het kan hierbij gaan om een vogel of een zwaan, maar ook om een op het eerste zicht onschuldig steentje. Ruitschade aan de voorruit hoeft niet meteen zeer ernstig te zijn. Bij een sterretje is er bijvoorbeeld niet echt sprake van een kapotte voorruit, maar gewoon van een beschadigd exemplaar. Een sterretje kan dan ook vrij eenvoudig worden gerepareerd zonder dat de voorruit vervangen moet worden.

Een goedkope voorruit, bestaat dat wel?

Alles wat we tot nu toe hebben geschreven over de voorruit wekt het vermoeden (of de bevestiging) dat een nieuwe voorruit voor een auto altijd de hoofdprijs zal kosten. Dat is niet helemaal correct. Wanneer je op zoek bent naar een goedkope voorruit laten we je graag kennismaken met after market autoruiten. Een kapotte voorruit vervangen door middel van after market autoglas is bijzonder interessant, niet in het minst omdat je op deze manier bent verzekerd van de best mogelijke prijs-kwaliteitverhouding.

Een kapotte voorruit laten vervangen door een after market autoruit is financieel zo interessant omdat het niet beschikt over een merklogo. Het ontbreken van dit logo zorgt er voor dat veel meer partijen de mogelijkheid hebben om ze te verkopen waardoor de kostprijs behoorlijk kan worden gedrukt. Dit zorgt er in de praktijk voor dat een kapotte voorruit laten vervangen door een nieuw after market autoglas zelfs voordeliger is dan wanneer je zou kiezen voor tweedehands autoruiten met merklogo.

Geen sprake van kwaliteitsverlies

Een kapotte voorruit vervangen door een nieuwe after market voorruit lijkt dus bijzonder interessant, maar wordt ook dezelfde kwaliteit als bij een origineel exemplaar met merklogo gegarandeerd? Absoluut! Jouw voorruit laten vervangen door after market autoglas gebeurt steeds met de garantie van de best mogelijke kwaliteit. Dit kunnen we garanderen omdat:

  1. De fabriek waarin originele en after market voorruiten worden geproduceerd steeds dezelfde is.
  2. Er gebruik wordt gemaakt van dezelfde productielijn voor zowel after market als originele voorruiten.

Bovenstaande gecombineerd met de zeer interessante prijs van een after market voorruit zorgt er voor dat je op deze manier eigenlijk altijd bent verzekerd van de best mogelijke prijs-kwaliteitverhouding voor wat het vervangen van je kapotte ruit betreft.

Rijden met barst in voorruit? Geen goed idee!

Het herstellen van een kapotte voorruit wordt door veel mensen nog steeds op de lange baan geschoven. Dat is in de praktijk echter absoluut geen goed idee, in tegendeel. Rijden met een barst in de voorruit kan er namelijk voor zorgen dat je door middel van één enkele reflectie wordt verblind met alle gevolgen van dien. Bovendien is het zo dat, wanneer er sprake is van een barst in het gezichtsveld van de bestuurder, deze er voor kan zorgen dat de auto wordt afgekeurd voor de apk met alle gevolgen van dien. Het zo spoedig mogelijk laten herstellen van een kapotte voorruit is dus eigenlijk in ieders belang.

Zelf voorruit vervangen

Lang niet iedereen zal voor het herstellen van zijn of haar kapotte voorruit een beroep doen op een expert. Hobbyisten, maar ook garagehouders beschikken bijvoorbeeld doorgaans over de mogelijkheid om dit zelf te doen. Een voorruit zelf vervangen betekent wel dat je een nieuwe voorruit los zult moeten kunnen kopen en net hier loopt men vaak tegen een probleem aan. Het merendeel van de autoruitherstellers kiezen er namelijk voor om uitsluitend autoruiten te verkopen wanneer zij ook de montage voor hun rekening mogen nemen. Dat geldt niet overal. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe voorruit voor je auto om je voorruit te vervangen dan loont het de moeite om deze op internet op te zoeken! Je kapotte voorruit vervangen wordt op deze manier nog voordeliger!