De weg naar elektrisch rijden
Op dit moment zorgt vervoer en verkeer op de weg voor 20% van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Tegelijkertijd wordt elektrisch rijden steeds betaalbaarder en (dus) populairder. Het aanbod van elektrische auto’s wordt daarbij elk jaar groter en het onderhoud en het gebruik van elektrische auto’s is voordeliger dan auto’s die rijden op brandstof. Daar waar enkele jaren de zogenaamde Plug In Hybrides met name beschikbaar waren, zien we nu een toenemende groei in de beschikbaarheid en aanschaf van 100% elektrische auto’s. Ook de prestaties van elektrische auto’s bijvoorbeeld op gebied van actieradius nemen elk jaar weer sterk toe. We durven dus wel te stellen: elektrisch rijden is de toekomst.
Duurzaam rijden
Natuurlijk is één van de grootste voordelen van elektrisch rijden dat het een stuk milieuvriendelijker is dan rijden met een brandstofauto. Een elektrische auto stoot over zijn levensduur zo’n 40% minder CO2 uit dan een auto die rijdt op brandstof. Daarbij komen er geen schadelijke gassen uit de uitlaat van een elektrische auto en is deze stiller. Ook met betrekking tot een duurzame wereld is elektrisch rijden de toekomst.
Gelukkig komen er daarbij steeds meer oplaadpunten in Nederland bij om je auto op te laden en zijn er tegenwoordig zelfs mogelijkheden om een openbare laadpaal bij jou in de buurt aan te vragen. Elektrisch rijden is de toekomst, ook voor jou als consument.
Financieel steeds aantrekkelijker
Elektrische auto’s zijn in de aanschaf momenteel nog een stuk prijziger dan een vergelijkbare brandstofauto. Een positieve trend is wel dat er steeds meer 100% elektrische auto’s op de markt komen en dat ze financieel steeds aantrekkelijker worden gemaakt. Sinds juli 2020 zijn er bovendien subsidies beschikbaar, waarmee consumenten elektrische auto’s voordeliger kunnen kopen of leasen. Ook de overheid speelt dus een prominente rol in het stimuleren van elektrisch rijden, want elektrisch rijden is de toekomst. Daarnaast is het mogelijk om een elektrische auto’s met meerdere mensen te delen. Dit is een stuk (kosten) efficiënter en zorgt er bovendien voor dat je alvast kunt wennen aan het rijden in een elektrische auto. Tot 2025 betaal je geen motorrijtuigenbelasting voor een 100% elektrische auto. En rijd je een elektrische leaseauto van de zaak ook privé, dan gaat je bijtelling omlaag. En met een lagere bijtelling, gaat ook de belasting die je betaalt omlaag.
Stimulans vanuit de overheid
Zoals al gemeld, stimuleert ook de overheid het elektrisch rijden meer en meer. Zo hebben veel gemeenten al hun eigen beleid omtrent het bevorderen van elektrisch vervoer. Den Haag heeft bijvoorbeeld al een subsidieregeling voor elektrische bestelauto’s en in de meeste gemeenten kun je al kosteloos een openbare laadpaal aanvragen. En het klinkt misschien nog als toekomstmuziek, maar het is inmiddels ook al mogelijk om je elektrische auto op te laden met je eigen zonnepanelen. Elektrisch rijden is de toekomst voor iedereen, dat blijkt ook uit deze voorbeelden!