De toekomst van de BPM: wanneer koop je best je personenwagen aan?

De berekening van de BPM verandert constant, wat de komende jaren niet zal wijzigen. Sinds 1 januari 2013 is het al zo dat de BPM voor personenwagens volledig wordt berekend op de CO2-uitstoot. De volgende jaren zal dit tarief nog worden aangepast en verscherpt, zodat het nog voordeliger zal worden om een wagen te hebben met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot: hoe minder fossiele brandstoffen worden gebruikt, hoe minder aankoopbelasting zal worden betaald.

De voorbije jaren was het zo dat hybride-auto’s en andere zeer zuinige wagens, die minder uitstoot hadden dan de eerste schijf, waren vrij gesteld van belastingen. De schijfgrenzen van de verschillende tabellen voor benzine en diesel auto’s zijn naar elkaar toe gegroeid, en sinds 2015 is er nog slechts 1 tabel. Vanaf 2016 is de vrijstelling op de BPM enkel nog geldig voor auto’s met nulemissie, dus de volledig elektrische en waterstof auto’s (bron: easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/).

Over de periode 2017 tot 2020 zullen de BPM tarieven voor reguliere auto’s met maar liefst 14.7% dalen. Volgens de overheid is dit een eerste stap in de volledige afbouw van de BPM op termijn. In een eerste fase wordt de vast voet verhoogd van 175 euro naar 353 euro, waarna vervolgens het CO2-component geleidelijk zal verlagen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen niet plug-in hybrides en andere wagens.

BPM

Bij de diesel en benzine wagens zijn er nu 5 schijven, met telkens een ander tarief. Zoals we reeds hebben besproken, zakt dit tarief geleidelijk aan tot in 2020. Samen met dit lagere tarief zakken ook de klassegrenzen, waardoor wagens per tarief steeds minder mogen verbruiken. Voor dieselwagens komt hier nog een dieseltoeslag bij. Hoewel die toeslag per gram CO2 gelijk blijft, zakt de limiet, waardoor je hier geleidelijk aan meer voor betaalt.

Het tarief voor de plug-in hybrides schommelt de komende jaren, dus hier is het best na te gaan wanneer je je nieuwe wagen best koopt.

Tip: GRATIS BPM aangifte calculator!

Het moment waarop je dus best je nieuwe wagen aan koopt, hangt voornamelijk af van het verbruik: indien je verbruikt net op de schijfgrens zit, heb je kans volgend jaar in een nieuwe schrijf te vallen, en dus veel meer te betalen. Als dit niet het geval is, is het beter om een jaartje te wachten met de aankoop. Enkel bij de eerste schijf maakt dat niet uit. Voor plug-in hybrides is het best om deze in 2018 aan te schaffen, want dan zijn de tarieven het laagst.